Ross Lovegrove ile Röportaj

“DÜNYA BANYO KÜLTÜRÜNÜN KAYNAĞI  OLDUĞUNU İDDİA EDEBİLECEK İKİ KÜLTÜR VAR: BİRİ JAPON, DİĞERİ TÜRK…”

 

Tasarım felsefenizi ve tasarım prosesine yaklaşımınızı nasıl tanımlarsınız?
Organik gereklilik. Organik biçimlerin temel, ekonomik düşünceyle birleşmesi. İşimle teknolojiyi insanileştirme arayışı içindeyim.

İlk defa bir Türk firması için tasarım yaptınız. Bu proje nasıl ortaya çıktı ve neden ilginizi çekti?
Kültürlerin, özellikle ülkeler için servet yarttığını düşündüğüm endüstri alanındaki potansiyellerini görmelerine yardım etmek ilgimi çekiyor.

Vitra için tasarımlarınızda çıkış noktanız ne oldu? Ekiple diyaloğunuz tasarımlarınızı nasıl etkiledi?
Brieften çok anlayıştan yola çıktık. Poul Macmillen’ın beni araması ve sanatsal sinerjimiz beni ateşledi. Henry Moore’dan ve organik tasarımın değerinden bahsettik.

 

ross611

İsatanbul’la olan düşünceniz…
İstanbul’un muhteşem bir varlığı var. Zaman yolculuğuna çıkmış gibi hissediyorsunuz kendinizi. Şehrin içinde ama daima bir  şekilde yükselmiş hissediyorsunuz. Işık ve su, alanı genişleterek dünyada eşi olmayan bir dinamik yaratıyor.

İstanbul serisi için nelerden ilham aldınız?
Seramiğin gerçeği ve doğa güçleriyle çalışma arzumdan ilham aldım. Ayrıca projesi endüstriyel bir sanat biçimi olarak ele alarak yeni bir organik duyarlılık seviyesi yaratmaya çalıştım.

rossshower41

Bu seri alışıldık banyo ürünlerinden oldukça farklı görünüyor. Amacınız neydi? Kullanım olarak nasıl bir farklılık gösteriyor?
Temel fark konfor ve alanın algılanışında… Bedenimizle uyum içinde olan, böylelikle kendimizi yabancılaşmış değil yakın hissedebilmemiz için yuvarlatılmış formları, kendimizi iyi hissetmemizi sağlayacak biçimleri ifade etmek istedim. Düz hatlar soğukluk ve duyusal çelişki yaratır. Yapmacıksız bir düşüncelilikle banyoda devrim yaratmak istedim.

Günümüz tasarımı bilgisayardan çok etkileniyor. Bilgisayar destekli tasarımın geleceğini nasıl görüyorsunuz?
115 ürünü kapsayan çalışmam ancak bilgisayar sayesinde mümkün olabildi. Bugün tasrım ve üretim süreçleri birbirine yazılımla bağlı ama benim yaklaşımım farklı ürün ve tipolojiler arasında zorlanmadan değişip gelişebilecek  bir dil yaratmaktı. Mesela karo seramiklerin yüzeyleri bu prosesin desen yartmada yeni bir yolu müjdeleyen çok ilerici göstergeleri… Bunu araştırarak devam ettirmek istiyorum. Bu vitra için dünyada birilk ve mimarların tepkileride olağanüstü.

Tek bir küresel kültürün ortaya çıkışı ilr birlikte yerel kültürlerin ve paralelinde yeral tasarım kültürlerinin geleceğiyle ilgili ne düşünüyorsunuz? Örneğin sizin çalışmanızda bütün pazar ve kültürlerle uyabilen, çevremz için evrensel ve üniter bir biçimi hedefleyen bir tasarım anlayışı var. Bunun uzun vadeli etkisi ne olacak?
Hamam yerel bir kavram.Ölçeği ve sosyal yapısı nedeniyle çağdaş ev ve yaşam tarzına uyabilmesi veya ihraç edilebilmesi biraz zor. Önemli olan Vitra’nın kendi kültürünün elçisi olarak kendi özünü satması gerektiğini anlamak… Benim işim bu kültürün kendisini görerek evrilmesine yardım etmek, başka türlüsü herhangi bir anonim markaya ait olabilirdi ve bugün anonim olmak düşüş demektir. Bu yüzden grupla, onlara net bir kimlik kazandırıp sektörde tanınır ve ikonografik hale getirecek bir ilişki oluşturmaya çalışıyorum. Dünyada banyo kültürünün kaynağı olduğunu iddia edebilecek iki kültür var: Biri Japon, diğeri Türk… Japonya’da benzersiz bir başarıya ulaştım, çünkü onların kendilerini görmelerine ve dünyaya benzersiz, değişik ve kültürel stimülasyon sağlayan bir şey satmalarına yardımcı oldum. Şimdi bunu vitra ile Türkiye’ye yapmaya çalışıyorum.

roos61

Mevcut endüstri tasarım pratiği reklam ve mimari gibi başka disiplinlerle karışmış vaziyette. Çevrenizde bulunan nesneleri tasarlamakla ilgilenen tasarımcıların geleceği nasıl olacak? Endüstri tasarımını farklı bir yaklaşım olarak tutmak önemli mi sizce?
Endüstri tasarımı bugün tasarımda anahtar etkisine sahiptir. Onun yöntemleri ve mimariden modaya malzeme ve teknolojilerdeki yenilikler çevremizdeki dünyada yeni bir fiziksellik yaratmamıza yardım ediyor. Çevrenizde gördüğünüz şeylerin çoğu endüstri tasarımcıları tarafından tasarlanmıştır ve benim Vitra ile ilgili perspektifim doğrultusunda onların bir yenilikçi ve dünya oyuncusu olarak rönesanslarını simgeleyecek yeni bir mimari oluşturmak isterim. Boğaz’da bir tasarım merkezi dünyanın ilgisini çekecek ve uluslararası farkındalık ve füzyonu simgeleyecektir.

rosslovegrove1

Aynı doğrultuda mimarlarla işbirliğinizi anlatabilir misiniz?
Şu anda yaptığım tekşey ürün, mobilya ve ışıklandırma projelerimi mimari dünyasına doğru yönlendirmek… Şu an evlerden dev kentsel projelere mimari ve inşaatta iananılmaz bir momentum var. Benim işlerim çok satıyor çünkü doğal olarak kontral bazlı işler ve mimarlar banal tasarımlardan bıkmış durumda, mekanlarını ulaşılabilir, yerleşebilir aksesuarlarla güzelleştirmek istiyorlar.

“Keşke ben tasarlasaydım” dediğiniz birşey var mı?
Isamu Noguchi’nin Seattle’daki “13 Black Sun”ı veya Anish Kapoor’un Chicago’da bulunan eseri “Cloud Gate”. İşleriniz tasarım ve yapıdaki organik öze işaret ediyor. Mesela Go sandalyenin eğimli neredeyse kemiksi şekli. 20. yüzyıl tasarımcılarının makine estetiğine yönelmeleri sizce bir zaman kaybımıydı? Doğa tasarım ve desenler üzerine milyonlarca yıldır üretim yapıyorsa insanoğlunun aynı işlerlik ve yaratıcılıkla işler ortaya çıkarması nekadar sürecek? Benim Galler’deki kumsalımdan seçtiğim taşları tarayarak elde ettiğim çakıl musluklarım doğa ve onun zaman ötesinin insan bilimcini etkileyebileceğinin çok iyi bir örneği. Bu gerçekten yapmacıksız bir yeryüzücülüktür, küreselleşme değil ve insanların bu tür, tabiattan doğan düşünceyi sevip buna karşılık verdiklerini düşünüyorum.“Doğa bir zamanlar var olandan çok daha büyük bir amaçla gelişir.” Tasarım da bunu yapmaya çalışmalıdır.

Ütopyanız?
Temiz hava, temiz içme suyu ve sessizlik.

 

Kerim ÇALIŞKAN

Canlisiva.org platformu içerisinde ev aksesuar fikirleri, ofis aksesuar fikirleri, farklı fikir ve materyalleri bulabilirsiniz.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Powered by keepvid themefull earn money